Vardagen för en småföretagare

måndag 30 juni 2008

Tänk alltid ett steg längre när du bygger ditt företag

Detta gäller när du har hållit på ett tag och vet att din affärsidé fungerar, har du just startat ditt företag är det självklart att du måste försöka hålla nere dina kostnader till ett minimum. Om du måste göra en nyinvestering i någon maskin/dator så är det oftast lockande att köpa det billigaste alternativet, behöver jag verkligen en laserskrivare som klarar av 5 000 sidor per dag jag skriver ju bara ut 2 000sidor per dag idag?

Men försök att föreställa dig vart dina behov ligger i framtiden. Givetvis kan man inte vara FÖR inriktad på vad man kan behöva, men jag har flera gånger bittert fått erfara att maskinen jag köpte för 1månad sedan redan har för låg kapacitet vilket tvingar mig till onödiga investeringar som kunde ha undvikits om jag verkligen planerade vad som behövs på långsikt…

Etiketter:

lördag 28 juni 2008

Att rekrytera personal

Har nu haft min annons ute på Platsbanken ett par dagar och har nu fått in över 80 ansökningar. Det låter ju som en drömsits, men problemet är att 50 % av ansökningarna är oseriösa eller inte alls har läst vad det erbjuds för lön och anställningsvillkor. Detta beror säkerligen på AMS regler att man måste söka ett visst antal jobb per månad och att folk då söker allt möjligt utan att bry sig särskilt mycket. Jag har exempelvis fått in ansökningar med följande formuleringar "Jag är utbildad kock men vill testa någonting annat inom livsmedelsbranschen" eller "Mitt mål är att få jobba heltid som truckförare" jag tror ingen av dessa verkligen har tittat på vad vi gör ;)

Har dock fått in en hel del intressanta kandidater är dock svårt att få någon riktigt bild idag när man läser CV/Personligt brev eftersom alla som har gått arbetslös en tid blir experter på att skriva säljande CV. När man läser alla dessa CV'n blir man sugen på att anställa minst 20st, dock visar sig ofta vara en helt overklig bild som beskrivs i mångas CV.

Nästa steg blir om två veckor med intervjuer med de mest intressanta. Får se om jag då hittar någon jag tror skulle passa hos oss...

Byter lokal

Förbereder vår flytt av huvudkontoret i Gävle. För varje gång blir det mer och mer saker och maskiner som ska flyttas med. Färdigställer de sista jobben idag och imorgon. På måndag börjar vi packa ner allting, får nyckeln till nya lokal på måndagskvällen. Så det blir troligvis en sen natt på måndag med att bära möbler. Räknar med att flytten är nästan klar på torsdag.

Så här har vår lokalresa sett ut:
2005 Januari, Kontor i min lägenhet (Vi hade då halva företaget i min lägenhet och andra halvan i mitt föräldrarhem)
2006 Januari, Butikslokal(Dock i ett dåligt läge) 67kvm
2007 Januari, Kontorslokal 95kvm (Blev en rejäl missräkning här, kände redan när vi flyttat in att det var för litet)
2007 April, Kontorslokal 270kvm
2008 Juli, Butikslokal(Relativt bra läge) 320kvm

Dessutom har vi sedan 2006 skaffat mindre butiker på fyra ytterligare orter på totalt 250kvm...

fredag 27 juni 2008

Administration - Måste hitta en effektiv lösning

Idag är mitt företag utspritt på 5 olika butiker och vi är totalt 9 personer som arbetar inom företaget. Vår stora brist idag är att vi inte har något administrationssystem där vi hanterar våra kunder utan allt sker manuellt.

Det fungerade ju riktigt ok när vi var 2st och hade en butik. Men idag är situationen inte särskilt lyckad. Blir att man lägger ner mycket tid på att bara kolla upp så allting fungerar och ingenting missas. Det gäller även all statistisk och fakturering som idag måste ske manuellt.

För ca 9 månader sedan började vi titta runt på diverse kundstödssystem utan att hitta något som passade oss ordentligt. Vi testade Fortnox som hade en attraktiv prislapp. Dock kände vi efter ett tag att vi inte kunde arbeta effektivt utan att systemet mest var en belastning så vi avbröt försöket.

har nu planer på att testa ett system igen och har kommit fram till två kandidater som ser bra ut Montania och Visma Business. Har fått prisuppgift på Montania (30'000kr för 5 användare) vilket känns som en lite väl saftig investering utan att veta hur det egentligen kommer fungera för oss. Men vi måste nog göra ett försök för detta håller inte om vi fortsätter expandera.

Är det någon av er läsare som har erfarenhet av någon kundstödsprogram?

torsdag 26 juni 2008

Hämtning & Hemleverans - BGA Videoproduktion

Vi har även tidigare erbjudit hemleverans dock har den för en tynande tillvaror p.g.a. bristande marknadsföring och även tidsbrist. Nu ska det bli ändring på det!

Fr.o.m 1 augusti ska BGA Videoproduktion ha en budbil som varje vecka går en rutt runt stora delar av södra Sverige för att hämta och lämna smalfilm, VHS & diabilder hemma hos våra kunder. Vi kommer hämta utan kostnad (Gäller lägsta ordervärde 1000kr) på följande orter:
Borås
Halmstad
Helsingborg
Jönköping
Karlstad
Linköping
Norrköping
Trollhättan
Uppsala
Västerås
Örebro

Blir otroligt intressant att se hur denna strategi kommer utveckla sig. Idag är vi väldigt fokuserade runt våra 5 butiker och har en extrem koncentration av jobb ifrån dessa 5 platser. Blir spännande att se om vi genom gratis hämtning och lämning även kan bli ett bra alternativ på dessa orter

måndag 23 juni 2008

Lokalbyte och rekrytering av personal

Mycket på gång som vanligt ;)

Byte av lokal i Gävle
Om 7 dagar flyttar vi vårt huvudkontor i Gävle. Från 2a våningen i ett handelsområde där vi har suttit i 1,5år på 270kvm till 320kvm i markplan med skyltfönster ut mot en av Gävles mest trafikerade gator både med bilar (30km/h väg) och fotgängare. Ska bli skönt att få lite mer utrymme och framförallt en lokal med bättre planlösning.

Blir dessutom intressant att se vad skyltningsläget kommer göra för försäljningen. Blir ett par riktigt intensiva och samtidigt roliga dagar när vi ska flytta. Alltid intressant att ha möjlighet att möblera om och på det sättet effektivsera produktionen.

Anställa personal
Har insett att för att klara av efterfrågan måste vi ha mer personal i Gävle. Har lagt ut en annons på platsbanken för att försöka hitta någon ung som vi kan lära upp. Kan vara skönt att ta in nytt folk nu under sommaren när det är ganska lugnt så den nya hinner lära sig allt ordentligt innan det högsäsongen före jul.
Länk till vår annons: BGA Media söker personal

söndag 22 juni 2008

Problemlösning hemsidor

När jag nu har suttit och uppdaterat BGA Videoproduktions hemsida så har jag också hittat lösningen på två saker som har stört mig väldigt länge.
1. Att beskrivningstexten från Dmoz dyker upp som beskrivningstext på google vid sökningar som leder till vår huvudsida
Dmoz text: Företag i Gävle som erbjuder överföring av smalfilm, Hi8 och VHS till DVD, samt produktion av video- och DVDfilm.
- Vilket är extremt inakutellt med tanke på att vi inte ens producerar filmer längre och dessutom finns på fler platser än Gävle.

Vår meta description har varit: Överföring av Smalfilm(Super 8), Videoband(VHS) & Dia till DVD. Butik i Gävle, Göteborg, Malmö, Stockholm: Hammarby Sjöstad & Lidingö - Vilket jag tycker är betydligt mer passande text.

Vet att detta är gamla nyheter men med koden <meta name="ROBOTS" CONTENT="NOODP"> kommer nu mitt problem förhoppningsvis vara ur världen inom ett par veckor.

2. Möjligheten att ha utskriftsvänlig version av alla sidor. Har tidigare lagt alla sidor i en särskild mapp där jag har ändrat typsnitt och tagit bort bilder och liknande och sen länkat dessa sidor via javascript från den sida jag vill skriva ut. Detta är dock en omständig process vilket gör att de utskriftsvänliga sidorna oftast är inakutella vilket inte är särskild bra.

Upptäckte istället att man kan göra följande <link rel="stylesheet" href="utskrift.css" type="text/css" media="print"> och därefter endast ett litet javascript med en länk som skriver ut sidan. Det fungerar ju kanon och då slipper man slösa tid på att göra en sida två gånger

Man önskar ibland man hade mer tid så att man kunde sitta och fundera ut bättre lösningar på alla moment hela tiden. Känns som man skulle spara in ohygglit med tid på det.

Lite annorlunda form av marknadsföring

Reklam är bland de viktigaste investeringar som kan göras. Finns dock många fallgropar och jag har själv spenderat mycket pengar på reklam som inte har gett ett jota(Men även reklam som har fungerat väldigt bra)

Fick ett intressant samtal från en telefonförsäljare för någon vecka sedan, normalt brukar jag bara säga "NEJ" och lägga på. Men det blev att jag lyssnade och blev väldigt intresserad. Produkten var Nyckelbrickor med eget tryck på framsidan. Det slutade med att jag beställde 100ex med tryck jag designat själv.

Min tanke är att dela ut dessa till kunder som beställer prislistor eller demo på smalfilm överförd till DVD ifrån BGA Videoproduktion. Tanken bakom det är att även om kunden bestämmer sig för att inte anlita oss förtillfället endå har kvar reklammaterial om oss som dom alltid bär med sig. Blir en intressant utvärdering och se om vi ser ett positivt respons på 1års sikt



Så här ser min säkerhetsbricka ut:

fredag 20 juni 2008

Sökresultat som förbryllar mig

Vid en sökning på VHS till DVD på svenska google. Så har jag i mitt tycke ett märkligt resultat. När jag väljer att söka på "Webben" så hamnar mitt företag 4a. Väljer jag dock att söka på "sidor på svenska" så har jag helt plötsligt ramlat till en 8e plats. Har fått samma resultat nu i minst 24timmar. Någon kunnig som kan förklara? ;)

Detta är unikt för just denna sökning på vår sida, på resterande söktermer ser jag inte denna skillnad. Dock placerar vi oss alltid högre om man söker på Google.com nästan oavsett sökterm (Och inställd på "in english") i det här fallet placerar vi oss då på en andra plats.

Kan det vara att Google tolkar vår sida som en icke helt svensk sida?
Vår sida VHS till DVD

onsdag 18 juni 2008

Uppdatering av hemsidor

Vår huvudsida BGA Videoproduktion består av över 200 sidor på total 4 språk (Svenska, Engelska, Danska & Norska) Bestämde mig idag att jag skulle testa så att sidorna var korrekt uppbyggda(via w3c validator) och upptäckte att det hade smugit sig in lite fel. Så nu har jag bestämt mig för att manuellt gå igenom alla sidor och rätta de fel jag upptäckte.

Passar även på att uppdatera textinnehållet på vissa avdelningar av vår hemsida. Framförallt de utländska varianterna där det tyvärr kan gå månader innan jag har tid att rätta felaktig information. Kommer säkerligen ta mig minst 10-20 timmar att gå igenom allt och få ordning. Försöker jobba intensivt med att ha våra sidor så SEO vänliga som möjligt. Önskar varje gång att vår sida var uppbyggt på ett smartare sätt så det gick enklare att genomföra dessa ändring. Tror dock varje gång att jag aldrig behöver göra stora uppdatering site wide igen ;)

Lite galen tidpunkt att jobba egentligen

-Har ännu inte avslutat gårdagens arbetspass
Var ikväll hem till en god vän som också driver eget företag. Det blev att vi satt och började diskutera fram och tillbaka lite olika idéer och tillslut kom vi fram till en kanonidé som verkligen kan lyfta min verksamhet. När vi avslutade vår pratstund var klockan 3 på natten så man kände sig ju lite trött...

Idén var dock för bra för att inte spåna vidare på. Så istället för att åka hem och sova så stack jag till kontoret där jag sitter nu. Har fått ner idén i skrift och försökt tänka på alla aspekter och eventuella nackdelar. Men ju mer jag tänker desto mer övertygad blir jag om att denna idé kan vara fantastiskt smart om den utförs på rätt sätt

Kan tyvärr inte avslöja så mycket mer justnu. Men kan säga så mycket som att det rör min nuvarande verksamhet och hur man kan nå ut till ännu mer kunder. Nu borde jag dock egentligen försöka släppa allt(har jobbat i 19timmar) och istället åka hem och sova så jag orkar uträtta någonting av värde om ett par timmar när en ny arbetsdag börjar...

måndag 16 juni 2008

Presentation: BGA Kopieringstjänst

Tänkte presentera mina två olika företag/företagsgrenar
BGA Kopieringstjänst startades 2008 som en fristående del till BGA Videoproduktion. Anledningen till delningen var för att enklare ha möjlighet att marknadsföra våra kopieringstjänster och ge ett tydligare budskap ut mot kund.

Vi har även i samband med detta satsat hårt på att köpa in nödvändig utrustning för att ha möjlighet att ta emot alla typer av jobb gällande DVD-Kopiering och även försäljning av tomma skivor med eget tryck.

Idag sköts all kopieringsverksamhet av personal från BGA Videoproduktions Gävle kontor. Vi planerar att marknadsföra dessa tjänster hårdare efter sommaren genom riktade kampanjer.

Presentation: BGA Videoproduktion

Tänkte presentera mina två olika företag/företagsgrenar
BGA Videoproduktion startades 1993 av min far som till att börja med hade detta som ett hobbyprojekt. Jag började hjälpa till redan 1996 när jag var 12år. Min far drev detta själv utan några anställda fram till 2005 i Gävle.

2005 sa jag upp mig från min anställning och började jobba heltid på BGA Videoproduktion med ambitionen att bli en av Sveriges ledande företag på överföring av Smalfilm(Super 8), Videoband(VHS) & senare även Diabilder till digital format.

Idag har vi 5 butiker runtom i landet och totalt 7 anställda och en stadig tillväxt

söndag 15 juni 2008

Bloggar jag rekommenderar

Är alltid intressant att läsa om hur andra som driver företag resonerar och hur dom tänker. De bloggar jag läser dagligen är:

Epic business, life and love stories - Skrivs av Stephan Ekbergh som driver reseföretaget Travelstart. Man får en insikt i hans företagande. Denna blogg skiljer sig mycket från min egna vardag och även de tre andra bloggar som jag läser genom att Stephan driver ett mycket större företag. Men principerna han beskriver stämmer lika väl överrens på ett litet som stort företag. Lite ojämn uppdateringsfrekvens där det kan gå en vecka mellan varje inlägg. Dock är de inlägg som kommer av väldigt högt kvalitet.


Dan om E-handel - Skrivs av Dan Nilsson som driver bl.a. ett flertal resguide sidor & ett e-handelsföretag inriktad på roliga prylar. Väldig fart på nya inlägg inte ovanligt med flera nya inlägg per dag. Med ett brett spektrum gällande aktuella händelser inom e-handels branschen och givetvis även ny information om när Dan lansera någon ny tjänst (Vilket sker ofta)

Tores sagor från verkligheten - Skrivs av Tore som drev Polyshop AB. Berättar om sitt numer insomnade företag, där han berättar om diverse fel och fallgropar men även glädjestunderna som fanns under tiden han drev sitt företag. Har redan tidigare nämnt denna blogg i ett inlägg, men kunde inte låta bli att ta med den igen


Min resa till frihet - Skrivs av Andreas Bard som beskriver sig själv som en internet entreprenör. Bard skriver mycket allmänna inlägg som jag ser som läsvärda för dig som är intresserad av entreprenörskap och själv driver eget. Man får oftast inte läsa så mycket om Bard’s egna projekt utan mer vad som sker inom området.

Etiketter:

lördag 14 juni 2008

Bygga en sida i Wordpress

Har läst i många bloggar och även sett många sidor som bygger på Wordpress utan att riktigt förstå vad det fantastiska var. Igår började jag för första gången att själv testa Wordpress och måste säga att jag kan förstå varför så många använder det som sin plattform.

Otroligt enkelt att bygga innehåll och få det som man vill. Känns betydligt mer genomarbetat än vad Bloggers tjänster gör. Känns otroligt skönt att endast fokusera på innehållet och inte allt trassel med att bygga upp en fungerande design. Tror jag eventuellt ska bygga om några av mina sidor i framtiden och låta allt bygga på Wordpress.

fredag 13 juni 2008

Ganska lugnt på jobbet nu

Usch vad jag hatar sånna här dagar... Sitter och försöker koncentrera mig och arbeta bort det som iallafall finns att göra men det känns omöjligt. Jag kan absolut inte jobba ordentligt när jag inte har ett ton med uppgifter att göra. Jag jobbar bara bra under stress känns det som...

Ska sätta mig ner nu och försöka sammanställa alla lösa idéer jag har i huvudet och påbörja arbetet med detta nu under helgen. Får se om det blir fest i helgen eller om jag bara blir sittande på kontoret.

torsdag 12 juni 2008

Lite reklammaterial om vår fototjänst

Jag har alltid producerat allt vårt material på vår hemsida och i tryckt form. Tycker det är otroligt roligt att försöka skriva på ett vettigt sätt och tror dessutom en utomstående skulle få svårt att veta exakt vad som ska sägas.

På väg upp till Kalix förra veckan satt jag och skissade på ett A4 blad vi tänkte ha som flyers till befintliga kunder gällande vår fototjänst där vi digitaliserar pappersbilder för 2kr/st

Du kan se infomaterial som jag färdigställde idag genom att -Klicka här-. Vore intressant med lite synpunkter faktiskt. Är egentligen lite väl luftigt så har ibland funderat på att stoppa in en bild också men känns som det blir för rörigt och egentligen inte tillför någonting eftersom detta är info till våra befintliga kunder.

tisdag 10 juni 2008

Ledig i sommar?

Sitter och funderar om jag ska försöka ta ledig något i sommar. Är nu 4år sedan jag var ledig mer än 2dagar på ett år. Är först i år som jag känner att jag skulle ha tid och möjlighet att vara ledig en vecka om jag vill.

Egentligen skulle jag kunna jobba hela året men känner ibland att man är jäkligt trött och lite utmattad så funderar om man skulle ta en vecka för att hämta krafter och sen återvända pigg och alert. Sen är frågan vad man skulle göra i en hel vecka utan jobb ;)

lördag 7 juni 2008

Äntligen tillbaka på kontoret

Varit intensivt senaste dagarna. Har varit bortrest 6 av de 8 senaste dagarna men är nu tillbaka på kontoret vilket faktiskt känns toppen! Nu lämnar jag inte mitt kontor på länge...

Resan upp till Luleå/Kalix var tänkt som avkoppling men jag kunde inte låta bli att jobba. Så jag satt med papper och penna hela vägen upp och jobbade på nytt material till mina hemsidor. Hann även framställa två info/reklamblad som jag tycker blev riktigt OK.

En sak som gnager hela tiden är om jag ska ge mig på att anställa en till på heltid uppe i Gävle. Har haft galet mycket att göra väldigt länge nu och tror jag skulle kunna göra mer nytta inför framtiden om vi kunde bli fler så jag personligen kunde släppa några bitar. Men som vanligt är det ju en kostnadsfråga, ska fundera någon dag till innan jag tar ett beslut. Men det lutar väldigt starkt åt att lägga ut en annons på platsbanken och se om vi hittar någon intressant

fredag 6 juni 2008

Ute på liten minisemester

Är ute på en liten roadtripp till Luleå & Kalix för att bl.a. se en studentexamen. Innebär mååånga timmar sittande i en bil, vilket dock ger en tid att fundera och tänka ut lösningar på diverse problem. Sitter för tillfället och försöker komma ikapp på mailen och svarar på lite offert förfrågningar gällande allt från Diabilder till VHS.

Nu är det dags att sluta jobba och gå och vara lite social med släkt och vänner!

tisdag 3 juni 2008

Vem fan uppfan blanketten "Arbetsgivarintyg"

Om du som läser detta är uppfinnaren bakom ovanstående blankett råder jag dig att INTE ge dig till känna. Jag sitter med detta otyg till blankett framför mig. Jag förstår givetvis att allting måste gå rätt till osv.

Men kan nån ge mig en anledning till att man måste fylla i antal DAGAR OCH TIMMAR som någon har jobbat dom TOLV senaste månderna? Varför kan inte den myndighet som behöver detta be om kopior på typ lönespecar eller liknande?!? En länk till fanskapet

Något trött och irriterande att sitta med detta efter 14,5timmars arbetsdag...

Egen butik på Blocket

Öppnade "butik" på Blocket idag. Kostnad 7000kr/år+moms. Den största anledningen för mig är länkarna man har möjligheten att ha med varje annons till sin hemsida med valfri(relevant) ankartext.

Kan dock inte låta bli att förundras över hur dåliga möjligheter man har till att utforma sin "butikssida" på ett vettigt sätt. De möjligheter du har är:
1. EN Rubrik
2. En kursiv text
3. Två st bilder(Du ser inte i förväg vad max måttet är, du måste testa dig fram)
4. Telefon, www och adress till företaget
5. En infotext på valfri längd
Det är ALLT du har möjlighet till, du kan alltså inte ens ha med en rubrik vart du vill i texten eller valfritt antal länkar... Men vad sjutton för 7000kr per år kanske man inte ska vänta sig 2000-talsteknik ;)
Vår butik på Blocket

Presentation av mig själv

Jag är 23 år och har varit egenföretagare på heltid sedan januari 2006 men registrerade mitt företag i maj 2005. Efter gymnasiet jobbade jag ett par år med administration inom Kriminalvården vilket jag trivdes utmärkt med under de första året. Dock började jag inse att ett statligt verk inte riktigt passade om man ville jobba på rejält och dessutom få utdelning för sin insats...

Därefter började jag mer och mer jobba inom min fars företag under kvällar och helger. Det var dock ingen ny bransch för mig utan enda sedan jag var 15år hade jag varit med och hjälpt till lite då och då.

När jag nu har varit egenföretagare på heltid i 2,5år känner jag att detta måste vara det roligaste som finns! Idag har mitt företag totalt 7 anställda. Möjligheterna är obegränsade och man är alltid själv ansvarig för om det går bra eller dåligt. Jag har många idéer i bakhuvudet och varje dag händer det någonting oväntat.

måndag 2 juni 2008

Klar med flytten till ny butikslokal i Göteborg

Har slitit hela helgen (50timmar på 3dagar :D) med att flytta från vår gamla lokal i Göteborg (Andra våningen på 30kvm) till butiksläge på 80kvm...

Känner mig rejält sliten idag har lite svårt att jobba på i något vidare tempo men får försöka iallafall. Här kommer lite bilder på vår nya butik på Eklandagatan 29, Göteborg. Har inte hunnit fixa ordning med skyltningen exakt såsom jag hade tänkt men det får duga tills jag får tid över...