Vardagen för en småföretagare

tisdag 27 maj 2008

Böcker jag rekommenderar

Eftersom mitt företag har kontor på 5 olika platser i landet blir det mycket restid. Jag brukar alltid försöka läsa böcker som jag kan ha nytta av när jag är ute och reser. Ska här dela med mig av de fyra böcker jag rekommenderar mest.

Inspiration:
Historien om IKEA
– IKEA behöver ingen närmare presentation, intressant bok som kanske egentligen inte ger särskilt många konkreta tips men jag tycker alltid det är roligt att läsa om företagare som har lyckats (Vilket ingen kan säga emot gällande Kamprad)
Mitt liv som Bert – Handlar om skivbolagskungen Bert Karlsson, väldigt mycket om dansband vilket egentligen inte är mitt intresse. Men även väldigt mycket om vad som hände runtomkring med alla Berts affärer och även mycket intressant kapitel om när Ny Demokrati satt i riksdagen. Varnar dock för pocketversionen som har oerhört liten text.

Tips & idéer för småföretagare:
Gerillaföretagaren – En bok från Redaktionen.se. Detta förlag har släppt en hel drös med böcker inom företagande. Har läst ett flertal av dessa utan att tycka att någon bok kommer upp i samma klass som denna(Har t.o.m hittat kapitel och exempel som är misstänkt lika i deras olika böcker) Denna bok dig en helt annan syn på många frågor och väcker tankar och idéer om hur du ska göra för att få ditt företag att växa och komma ut till dina kunder medvetande.
Great Web Typography – Om du har bestämt dig för att försöka bygga upp din hemsida själv men även om du låter någon utomstående ta hand om detta kan det vara en bra idé att själv vara påläst om vad som fungerar bäst gällande utformning av hemsidor och vad man borde tänka på och vad man absolut ska undvika. (Boken är på engelska och är tidvis ganska teknikintensiv)

Kom gärna med egna bokförslag som kommentar på detta inlägg, kan vara intressant att fylla på skåpet med olästa böcker ;)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida