Vardagen för en småföretagare

onsdag 3 september 2008

Mitt livs sämsta köp:

Jag kör mycket bil i mitt jobb (runt 4000mil per år) och för två år sedan när jag behövde en bil så funderade jag länge hur jag skulle göra. Först var tanken givetvis att satsa på en begnad bil för att spara pengar. Behövde dock en ganska stor bil och alla jag tittade på låg på en förbrukning på runt 0,8-0,9 liter/milen vilket kändes lite mycket. Började då snegla på en ny bil och hittade en bil som skulle passa mig perfekt.

Det var en Peugeot Expert Boxline. Skåpbil med rejält lastutrymme och framförallt en låg förbrukning på 0,55liter. Kändes som ett jäkligt bra köp med tanke på att förbrukningen skulle ligga på runt 0,35liter/milen lägre än för de begagnade bilar jag tittade på vilket på två år skulle ge en kostnadsbesparing på runt 50 000kr på två år.

Dessa förbrukningssiffror visade sig dock vara helt tagna ur luften och vid normal landsvägskörning ligger min förbrukning på stadigt över 1 liter/milen oftast uppåt 1,2 liter/milen.!

Jag vet att en bilaffär aldrig är någonting man kan tjäna på men mina problem med extremt hög förbrukning, dålig ljud isolering vilket gör att jag knappt kan föra ett samtal inne i kupén gör att jag starkt avråder alla ifrån att ens tänka tanken på en Peugeot Expert. Dessutom har jag haft mycket problem med skåpet att det inte är vattentätt så vid ordentligt regnande kan det läcka in vatten. Så när min leasning är slut om ett år ska jag med glädje byta bil

Varning för Peugeot Expert

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida