Vardagen för en småföretagare

måndag 18 augusti 2008

Bankerna – DU måste bli vän med dessa

Om du ska kunna starta och driva ditt företag så gäller det att du får med banken på din sida ifrån början. Med lånade pengar kan du våga satsa på ett annat sätt. Misstaget jag har gjort under uppstarts period var att skippa allt som hade med banker att göra. Istället körde jag bara på och investerade med egna sparade medel och hade inte ens en kredit hos banken.

När jag senare kom till banken och behövde hjälp med en stor investering(stor i mina ögon) så insåg jag direkt att mitt slit med att ligga obelånad inte var värt vatten i bankens ögon. Där var åsikten att jag prompt måste ha möjlighet att lägga en kontantinsats även på detta inköp (Att jag under året hade gjort totala investeringar som var 10ggr så stora som denna utan lånade pengar var ingenting som räknades…)

Går du till banken innan du har startat din verksamhet så fästs en större vikt vid dina kalkyler om hur du planerar att din verksamhet ska utveckla sig gällande lönsamhet och vinst(Även om du egentligen aldrig kan ha en susning…) Men kommer du in till banken när du har drivit ditt företag 1-2år och inte kan visa upp en vinst så ses det som att ditt företag inte är lönsamt.

Även om DU kan förklara varför du inte har prioriterat vinst(Exempelvis satsat hårt på marknadsföring som kanske inte visar fullt resultat förrän efter några år men som ändå skall tas som en löpande utgift i bokföringen). Även om du då efter att du har drivit ditt företag en tid enklare kan se om en ny investering verkligen betalar sig…

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida