Vardagen för en småföretagare

söndag 13 juli 2008

Att starta upp nya projekt

Hur gör du när du startar upp ett nytt projekt?
Satsar du allt på lanseringen med stora reklamkampanjer och att allting ska vara perfekt och uträknat i minsta detalj? eller slänger du upp ett halvfärdigt projekt och ser vad som behöver förbättras och om kundintresset verkar stort så beslutar du dig för att satsa hårdare?

Jag har testat båda varianterna och insett att det som fungerar bäst för oss som är ett litet företag som inte har råd med dyra felsatsningar är att göra gradvisa lanseringar där vi känner av intresset innan vi ger fullt ös.

Gjorde en satsning för 1 år sedan när vi öppnade en ny butik och trodde vis av tidigare erfarenhet att det skulle utveckla sig på liknande sätt som våra andra butiker och vi satsade därför stort på reklam och påkostad inredning. Jag missbedömde läget helt och reklampengarna (sexsiffrigt belopp) gav nästintill ingen respons. Fastän det var exakt samma typ av marknadsföring som tidigare alltid fungerar vid våra butiker andra butiker. Butiken finns fortfarande kvar idag och har börjat gå bättre och bättre men det är inte tackvare min första storsatsning.

Efter det så börjar jag alltid i liten skala där internet blir min första bas. Internet ger ju låga startkostnader och enkelhet att förändra innehållet om man inte blir nöjd. Första steget är att sätta upp en enkel informationssida och se hur kunder reagerar. Får jag positiv respons så satsar jag mer på att utveckla tjänsten genom marknadsföring i våra butiker och även att genomföra riktade reklamkampanjer.

Det gör att jag snabbare kan se om mina idéer fungerar kommersiellt och bestämt mig om vi ska satsa, tänka om eller lägga ner projektet.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida