Vardagen för en småföretagare

lördag 28 juni 2008

Att rekrytera personal

Har nu haft min annons ute på Platsbanken ett par dagar och har nu fått in över 80 ansökningar. Det låter ju som en drömsits, men problemet är att 50 % av ansökningarna är oseriösa eller inte alls har läst vad det erbjuds för lön och anställningsvillkor. Detta beror säkerligen på AMS regler att man måste söka ett visst antal jobb per månad och att folk då söker allt möjligt utan att bry sig särskilt mycket. Jag har exempelvis fått in ansökningar med följande formuleringar "Jag är utbildad kock men vill testa någonting annat inom livsmedelsbranschen" eller "Mitt mål är att få jobba heltid som truckförare" jag tror ingen av dessa verkligen har tittat på vad vi gör ;)

Har dock fått in en hel del intressanta kandidater är dock svårt att få någon riktigt bild idag när man läser CV/Personligt brev eftersom alla som har gått arbetslös en tid blir experter på att skriva säljande CV. När man läser alla dessa CV'n blir man sugen på att anställa minst 20st, dock visar sig ofta vara en helt overklig bild som beskrivs i mångas CV.

Nästa steg blir om två veckor med intervjuer med de mest intressanta. Får se om jag då hittar någon jag tror skulle passa hos oss...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida