Vardagen för en småföretagare

söndag 22 juni 2008

Problemlösning hemsidor

När jag nu har suttit och uppdaterat BGA Videoproduktions hemsida så har jag också hittat lösningen på två saker som har stört mig väldigt länge.
1. Att beskrivningstexten från Dmoz dyker upp som beskrivningstext på google vid sökningar som leder till vår huvudsida
Dmoz text: Företag i Gävle som erbjuder överföring av smalfilm, Hi8 och VHS till DVD, samt produktion av video- och DVDfilm.
- Vilket är extremt inakutellt med tanke på att vi inte ens producerar filmer längre och dessutom finns på fler platser än Gävle.

Vår meta description har varit: Överföring av Smalfilm(Super 8), Videoband(VHS) & Dia till DVD. Butik i Gävle, Göteborg, Malmö, Stockholm: Hammarby Sjöstad & Lidingö - Vilket jag tycker är betydligt mer passande text.

Vet att detta är gamla nyheter men med koden <meta name="ROBOTS" CONTENT="NOODP"> kommer nu mitt problem förhoppningsvis vara ur världen inom ett par veckor.

2. Möjligheten att ha utskriftsvänlig version av alla sidor. Har tidigare lagt alla sidor i en särskild mapp där jag har ändrat typsnitt och tagit bort bilder och liknande och sen länkat dessa sidor via javascript från den sida jag vill skriva ut. Detta är dock en omständig process vilket gör att de utskriftsvänliga sidorna oftast är inakutella vilket inte är särskild bra.

Upptäckte istället att man kan göra följande <link rel="stylesheet" href="utskrift.css" type="text/css" media="print"> och därefter endast ett litet javascript med en länk som skriver ut sidan. Det fungerar ju kanon och då slipper man slösa tid på att göra en sida två gånger

Man önskar ibland man hade mer tid så att man kunde sitta och fundera ut bättre lösningar på alla moment hela tiden. Känns som man skulle spara in ohygglit med tid på det.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida