Vardagen för en småföretagare

torsdag 10 juli 2008

Telia - Inkompetensens sista utpost

Vi har bytt lokal för ett par dagar sedan(har vidarekopplat till mobiltelefon justnu) och behöver därför få vårt telefonnummer flyttat till vår nya adress. Detta numret är också vårt huvudnummer (020-12 10 10) dit kunder från hela landet ringer.
Insåg dock när jag började titta närmare på hur telefonjacken var kopplade. Att vi behövde få hit en tekniker från Telia för att bringa ordning i vilket jack som ska användas eftersom det fanns över 40 telefonjack.

Ringde då till Telia som lovade skicka ut en tekniker 10 juli vilket är idag hittills flöt allt på som förväntat... Problemen började dock redan på morgonen när kunder som ringer till oss möts av beskedet att "numret används inte" Ringer då till Telias kundtjänst där jag blir kopplad till en tekniker som efter en stunds mixtrande säger att det inte är något fel och allt fungerar som vanligt. Jag testringer och märker att det fungerar igen.

Därefter ringer tekniker från något företag som jobbar åt Telia. Han börjar genast ifrågasätta VARFÖR vi vill ha dit en tekniker. Får sitta en lång stund i telefon för att övertyga han att vi verkligen vill ha dit honom. När sen människan dyker upp börjar han IGEN att ifrågasätta varför han ska komma dit. Därefter övergår han till att börja fråga vilket telefonnummer som vi ska ha hit. HALLÅ? Det är vårt gamla nummer som vi har beställt överflyttning av. Då försvinner teknikern/tomten ut och är borta någon timme för att därefter komma tillbaka muttrande och säga att nu fungerar det telefonen.

Nu borde ju sagan vara slut... men ICKE. Problemet fortsätter och kunder klagar på att det ej går att ringa till oss utan man möts av beskedet "Numret används inte" ringer då till Telias kundtjänst som ger besked att vidarekopplingen fungerar men dom ser att någonting är fel i telestationen. Så dom ska skicka ut en tekniker som kommer inom 24timmar. Frågar då om det verkligen inte är någonting mer dom kan göra och möts av ett NEJ.

Så läget justnu är att vissa samtal vidarekopplas och vissa möts av beskedet att numret inte används. Detta får vi dessutom leva med i 24 timmar. Det innebär minst 20-30 samtal som kommer mötas av det beskedet vilket känns mindre bra... Telia - Inkompetensens sista utpost

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida