Vardagen för en småföretagare

måndag 22 september 2008

Att jobba effektivt

Jag är som person egentligen slarvig och dålig på att organisera på ett bra sätt. Att hjälpa andra att organisera och göra arbetsrutiner som fungerar för hela företaget är inte ett bekymmer. Men när det däremot gäller alla projekt som jag själv ska färdigställa.

I mitt "naturliga" tillstånd vill jag försöka ha allting i huvudet och jobba på med allting samtidigt. På så sätt kan jag hoppa mellan olika projekt och sysselsättningar beroende på vad som är roligt för tillfället. Problemet är att man lätt glömmer bort vissa projekt och att man också får lägga ner så mycket tid på att bara komma ihåg vad man egentligen borde göras.

Lösningen som fungerar bra för mig är att så fort jag får en idé skriva ner det på en lista som jag skriver på vanligt papper. Då har jag alltid min att göra lista framme på skrivbordet vilket gör att man blir påmind och även enkelt kan anteckna vilket moment man jobbar på för tillfället.

Tyvärr är jag ibland dålig på att komma ihåg att använda dessa listor och fastnar i mitt gamla tänk där jag försöker komma ihåg allting i huvudet vilket sänker min produktivitet.

Men jag försöker bättra mig ;)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida